12.01.2013

GOLDEN GIRL



 




december har kommit, men ingen snö. mest guld.
det ligger fortfarande strött här & var efter den senaste fotograferingen
och på kvällarna glittrar det i skenet av stearinljus från skarvar i skiffergolvet
och mellan knutarna i mattan. det glimmar flagor mellan vecken i sänglinnet,
~ & den höga svarta hatten har fått guldkant. en hel massa saker tycks plötsligt
ha fått guldkant här hemma. även söndagen som kom med vita ranunkler
och en 1a lucka att öppna i adventskalendern & tyllet runt den generösa barmen
hos christer strömholm’s the pale lady. ordet för dagen, ~ det som gömmer sig
bakom siffran 1, är sök och jag funderar över vad det är jag ska söka efter.








jag ska nog söka efter just det. efter vad det är jag söker alltså.
jag hittade tillbaka till mig själv. vad vill jag nu?
vart går jag härifrån? vad vill jag? vad är det jag söker?
för är det något jag lärt mig under det här året så är det att
vara noga med vad det är jag faktiskt önskar mig. det har nämligen
en förmåga att materialisera sig och bli. det som på riktigt önskas.
det tål att sägas igen. {och igen.} kanske är det också ett annalkande, 
alldeles nytt år, som ger den funderingen lite extra tyngd.

vart jag än befinner mig på nyårsafton, ~ & även om det är i sällskap där
det diskuteras högt, eller förblir tyst i mig, så tar jag med mig en tradition
min storasyster införde en nyårsfest för flera år sedan. vi skrev ner 
vad vi vi ville släppa taget om och lämna i det gamla året på en lapp,
~ & vad vi ville ta med oss och göra mer av i det nya på en annan. något år
sköt vi upp de där lapparna med nyårsraketerna och våldsamt fattade de eld
och tog fart mot himlen, exploderade och gjorde väsen av sig.
kanske får de åka bedövande vacker khom loy - färd i år.



 




vet Ni vad Ni vill släppa taget om, ~ & lämna kvar i 2013?
och vad Ni vill ta med Er, göra mer av, göra på nytt, ~ eller göra för
allra första gången 2014? december har kommit. vi har en månad
på oss att fundera. en månad på oss att söka. 


med kärlek,




±

image n°1 | bathroom : golden toothbrush & black cotton swabs from illums |
solid perfume in turbo shell by roots rose radish
image n°2 | kitchen : ’advent calendar’ the pale lady bought at fotografiska
image n°3 & 6 | muse & model lina lindholm is a golden girl for sure |
 so is magic mua : jossi madsen’lace longhorns’ from love warriors |
image n°4 & 5 | bedroom : skull candle by LW | wolf clan shaggy cardi by
spell / also available att kyss johanna | accessories are vintage & / or bought on bali | 
the lovely bottle with an even lovelier room spray is by mad et len
available in e.g. the lotta agaton webshop | etc
image n°7 | the words i used refers to album name by atmosphere
  






december has arrived, but no snow. mostly just gold.
it is still powdered all over, here in the studio after the last shoot,
and in the evenings it glitters in the candle light, from seams in the slate floor
and between knots in the carpet. shimmering flakes appear in the bed linen creases,
~ & the black top hat has got a gold lining. a whole bunch of things suddenly seem
to have a gold lining here at home. this sunday too, which came with a bouquet of white 
crowfoots and the 1st window opening in the advent calendar & tull around the generous
bosom of photographer christer strömholm's the pale lady. the word of the day, ~ that which
hides behind the number 1, is seek and i contemplate what it is i should search for.

i'll probably search for just that. for what it is i'm looking for, that is.
i did rediscovered myself. what do i want now?
where do i go from here? what do i want? what am i searching for?
cause if there’s anything i’ve learned this past year, it is to be
meticulous about what it is i actually wish for. it does have
a tendency to materialize and.. become. that which is really wished for.
it is worth saying again. {and again.} maybe the fact that a brand
new year is approaching, give those kind of thoughts a little extra weight.

wherever i am on new year's eve , ~ & whether it is in the kind of company
where it’s discussed out loud, or if it remains silent in me, i bring with me a tradition that
my big sister introduced on a new year's party several years ago. we each wrote down
what we we wanted to let go of and leave in the old year on one note,
~ & what we wanted to take with us and do more with in the new year, on another. 
one year we launched those notes along with the fireworks and they ignited violently,
took off against the night sky, exploded and literally went out with a sparkly bang. 
perhaps this year they get to go for a stunningly beautiful, one way khom loy - trip.

do you know what you want to let go of, ~ & leave behind in 2013?
and what you want to take with you, do more of, do again, ~ or do for the
very first time in 2014? december has arrived. we have a month
to consider it. a month to search.


with love,



h









10 kommentarer:

  1. Precis så: be careful what you wish for... eller hur det nu sägs ;-) . Jag tror det finns nån slags masterplan för oss alla, klippt o skuren, men inte tillgänglig i helhet för oss. Ever. Det är bara att vänta in tecknen... Och att vårt liv är som en labyrint med spännande saker runt varje hörne. Ibland får vi gå tillbaks och hitta en ny väg. Men det finns alltid nånstans att gå...Vill man verkligen sluta söka, sluta gå?
    Vilken bra idé att skriva de där lapparna! Jag kan se dom bli till rök där uppe,,,
    kram EM

    SvaraRadera
    Svar


    1. just .. :)

      tror Du det, em ? ja, kanske är det så..
      man undrar ju definitivt ibland.. :)

      .. & så klart .. sluta söka, sluta gå,
      det vill man ju aldrig, inte förrän det
      är dags att sätta nomad-tofflorna. :)
      det är nog över då, tänker jag..

      ja, det är en fin grej det där med
      lapparna faktiskt.. ser fram emot det
      lite extra mycket i år.. :)

      stor kram,

      h



      Radera
  2. hannah, har du inte sett ? OM det är något som glimmar som guld, är det ju Du ! i alla fall för mig ~ så är det Du som ofta sätter guldkanten på livet, att kika in här ger en sådan själslig ro och kompenserar upp lite för stressen & pressen som tyvärr bryter sönder den hela tiden. här är som en guldglimrande saga, en drömsk plats där det bara är att sjunka in i tankar och vackra ting för en stund.

    tack, guldflicka !

    SvaraRadera
  3. Jag har också kommit i guldstämning, och inget håller mig kvar så mycket som Dina senaste inlägg…underbara bilder, underbart gyllene stämning som också den lämnar glitterspår efter sig.
    Reflekterar över att julen, precis lika mycket som nyår, alltid varit en stund för eftertanke och "taking stock" för mig; ett slags glimmande bokslut i skenet från stearinljus. Jag tänker till och med på sommaren då - det är en tid på året då alla andra tider tryggt kan betraktas. I tryggheten av vintermörkret och dess lockande dofter, brasan som brinner, glöggen som värms…det är lite magiskt, lite överjordiskt, något gäckande underbart med december som inte bara har med julen att göra.
    Önskar Dig en glittrande, gåtfull och glädjefylld adventstid,
    Joanna

    SvaraRadera
    Svar


    1. ja, har man inte det lite, joanna ?
      taking stock doppat i guld .. d e t
      är en inre bild jag älskar .. tack för den !

      jag önskar Dig alldeles detsamma,
      ~ & ett alldeles särskilt glimmande
      bokslut,

      h


      Radera
  4. Alla dina bilder är helt fantastiska och underbart vackra! Jag kan sitta hur länge som helst och bara titta runt på din blogg. Önskar jag kunde redigera som du gör! Jättefint!

    SvaraRadera
  5. det är, som alltid, tänkvärda ord du skriver. vad vill jag lämna bakom mig, vad vill jag ta med mig. det finns mycket att fundera på, mycket jag vill lämna bakom. jag har börjat på en resa mot mitt inre, att packa upp den där knökfulla ryggsäcken jag envisas med att bära på. det blir lite skört och vingligt i början, men jag andas åtminstone lättare nu. jag ska fundera på det... ♡

    SvaraRadera
    Svar


    1. underbart att Du ska fundera.
      tack för fina ord, ~ & personligt
      avtryck..!

      stor kram,

      h


      Radera

i love words.
and i’ll be happy to
read some of yours..
they mean a lot to me.

in any language.
big or small.

that box down there
is y o u r very own space,
here with me,
to leave an imprint ..

x, h






Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...